tirsdag den 22. marts 2016

Det caribiske øhav: St. Thomas

Mindre end 2 uger efter at jeg havde vinket farvel til muttie i LA, var jeg så heldig, at kunne jeg tage imod min far i Fort Lauderdale lufthavn. Sammen med ham havde jeg 10 dages badeferie i vente.

St. Thomas

Vi havde en enkelt overnatning i Lauderdale, inden vi fløj til St. Thomas. En utrolig smuk flyvetur hen over Bahamas øhav samt diverse andre naturskønne øer i det caribiske omringet af lyseblåt vand. Planen var i første omgang, at far skulle møde Tina, Scotty og jeg i St. Thomas og sejle ud derfra, men grundet problemer med båden fløj far og jeg selv til St. Thomas og håbede, at "Elvis" ville møde os der i løbet af den kommende uge.

Vi fandt hurtigt ud af, at det var højsæson på St. Thomas, hvilket betød, at de fleste hoteller var booket og de få ledige var skruet helt op i pris. Desuden var der pakket med turister fra diverse krydstogter og vi oplevede det hele med blandede følelser de første par dage. Mest af alt frustration over, at det ikke udspillede sig, som vi havde håbet og forstillet os. Men vi kom ovenpå igen og havde nogle dejlige dage med gode oplevelser, hvor restaurantoplevelser og utallige drinks var en stor del af det.

Turister med stort "T"

Vi havde en plan om at leje en bil og tage på tur på øen, men grundet de mange turister var alle biler udlejet. Vi endte derfor med en guidet bus, hvilket bestemt var pengene værd - der var ikke det, den guide ikke vidste om øen, hvad end det drejede sig om historie, arkitektur, kultur og meget mere. Vi kørte mod øens højeste punkt og gjorde på vejen stop ved et udsigtspunkt over Charlotte Amalie.
Kong Christians ikoniske, røde fort i Charlotte Amalie
Charlotte Amalie set fra oven

Vi fortsatte videre op til den botaniske have, hvor vi havde udsigt til den nordlige side af øen og store farverige papegøjer. Fra bjergtoppen kunne vi se flere andre øer, deriblandt de britiske jomfruøer og de mange bugter med hvide sandstrande, som St. Thomas gemmer på. Vi blev sat af ved Magens Bay, der bugter sig som et hjerte, og som, i følge de lokale, er blandt de 10 smukkeste sandstrande i verden... Far og jeg var dog ikke særligt imponeret, men vi nød et par timer i solen, inden vi blev hentet og kørte tilbage mod sydsiden, der gemmer på krydstogtskibe og identiske souvenir butikker.

Magens Bay

De næste par dage gik med at nyde stranden, solen, vandet og drinks ved vores eget hotel. Vi forsøgte os på lidt snorkling, men fandt ingen fisk. På AirBnB fandt vi en båd, der blev lejet ud som et værelse i den østlige ende af øen og besluttede at tage dertil, for at prøve noget andet. Båden var en (MEGET) ældre model og ikke utrolig indbydende, men det var jo bare til at sove. På den lokale havnebar spillede et band fra New York og der var propfyldt, specielt da det begyndte at regne og alle prøvede at komme i læ under det lille halvtag. Tilbage på båden, hvor alle vinduer havde stået åbent, var alt fuldstændig gennemblødt og vi endte med at sove på sorte plastik sække med håndklæder som dyner... Dagen efter skyndte vi os videre og var så heldige at finde den sødeste, lokale dame med en Bed and Breakfast og den mest fantastiske udsigt.

Det vrimler med store leguaner

Hun fortalte os om alle de "rigtige" steder at tage hen, lokale historier og diverse rejseeventyr. Vi tog på tur med den lokale safari taxi til Coki Beach og hvad der ventede os der, var det rene paradis. Der var helt utrolig smukt - en lille bugt inde mellem klippet landskab og palmetræet med det mest utrolig klare, lyseblå vand så langt øjet rakte. Her tilbragte vi hele dagen, nød solen på liggestole i vandkanten og fik serveret lækre drinks. Vores tjener mistede dog sine drikkepenge, da hun kiggede romantisk på far og jeg, og udbrød "Ooooohhh, it is your honeymoon?". Far tog det som et kompliment, jeg som en fornærmelse... Ved Coki var vi noget heldigere med snorkling og så utrolig mange fisk i alle størrelser, former og farver.

Udsigten fra liggestolen

På snorkel eventyr

St. John

Vi tog på en dagstur til St. John, som kun ligger 20 min sejllads fra St. Thomas. Øen er primært naturreservat og generelt i et helt andet tempo end St. Thomas. Vi gik en tur i de naturskønne omgivelser, hvor skov fortsatte helt ned til vandkanten. Her fandt vi bl.a. et udsigtspunkt, hvor vi kunne se til St. Thomas samt havde overblik over havnen og hovedbyen på St. John.

Vi fortsatte videre til en lille strand, der var gemt i krattet, yderligere videre til Honeymoon Bay, hvor vi var så heldige at snorkle med en lille rokke, inden vi endte op på et lækkert resort i Caneel Bay, hvor vi fik dejlig frokost. Store dele af resortet var lukket af for udefrakommende gæster, så resort gæster havde deres egen private strand, golfbane osv.

En lille krabbe vi mødte på vores vej

Vi fortsatte videre i bakket landskab og blev bagt i solen, mens vi hikede op og ned af diverse bjergveje. Det var dog besværet værd og vi endte på en lille, privat strand i skyggen af store palmetræer, hvor vi tilbragte eftermiddagen, inden vi vendte retur til St. Thomas.

De britiske jomfruøer

Tilbage i Charlotte Amalie mødtes vi med Tina, hvor vi havde en enkelt overnatning, inden vi tog færgen til Roadtown, Tortola, som er en del af de britiske jomfruøer. Her tilbragte vi tre dage i en lille ferie-lejlighed i Nanny Cay, der udgjorde et resort med pool, privat strand og beach-bar men også lystbådhavn for store sejlbåde.

Fra Tortola tog far og jeg på dagssejlads med en katamaran til Normann Island. Her snorklede vi med masser af fisk og ind i en grotte. Vi snorklede på ca. 10 meters dybde og kunne stadig se bunden i det klare, blå vand. Vi sejlede videre til "Willy T", som er en flydende bar og restaurant, hvor vi spiste frokost. Herefter besøgte vi "The Indians", som åbenbart skulle ligne en indianer, ifølge dem der opdagede og navngav øerne mange år tilbage. Her snorklede vi igen med flotte fisk men så også mange forskellige og farverige koraller.

Nyder solen og drinks foran på båden

The Indians
Sørøverskibet "Willy T"

Den sidste dag inden far igen rejste mod Danmark tilbragte vi primært ved poolen. Vi gik også en tur i lystbådhavnen og blev forelsket i diverse kæmpe store sejlbåde. Der var åben grill ved beach-baren med lokale specialiteter og den sidste aften gik med drinks, hygge og snak. Samme dag som far skulle rejse hjem, ankom "Elvis" til Tortola og vi nød en kort sejltur fra den ene ende af øen til den anden.

Det var fantastisk at have besøg hjemmefra og dele en lille del af mit eventyr med far. Efter lang tid på farten var det dejligt at komme ned i tempo og bare nyde lidt badeferie, god mad og drinks i lange baner.